top of page
closeup TTC triads.png

Les 1: De basis

Samenvatting

Je gaat de basis leren voor emotionele en mentale gezondheid.

In stap 1 leer je om jezelf diep en kleurrijk te ervaren met alles wat er is.

In stap 2 leer je hoe je jezelf kan inbrengen en er dus iets mee kan doen, maar met eigenaarschap.

Dit samen maakt je fit, zodat jij jezelf kan voelen en zijn in contact met anderen, en dat jij dat kan en mag inbrengen - juist ook als het ongemakkelijk of vervelend is,

Bekijk nu de zoektocht van 16 hosts waarin we onzelf in kwetsbaarheid tonen, zonder dat het nog af is. Voor ons als hosts gaat het er ook niet om dat het perfect is, maar dat je kan voelen met welke energie het is neergezet, namelijk vanuit gelijkwaardigheid. Net zoals we jou ontvangen als gast. Wij zijn net zo goed onderweg als jij. Tenslotte over de video's: soms geven we voorbeelden, soms zie je fragmenten van check-inn's, soms geeft iemand een uitleg.

Stap 1: "Bij mijzelf en over mijzelf"

"Wat kan ik nog meer van mijzelf ervaren, terwijl andere mensen ook aanwezig zijn?"

Dit is stap 1 voor jouw emotionele en mentale fitness.


In een Check-Inn onderzoekt iedereen 30 minuten lang hoe het met zichzelf gaat, wat er speelt. Ieder onderzoekt of er iets is wat ongemakkelijk of spannend is, en waar hij of zij liever weg van willen blijven. We oefenen dan om het te met nieuwsgierigheid te bekijken, net zoals een meditatie zou doen, maar dan terwijl er andere mensen bij aanwezig zijn. We leren dat je voor emotionele en mentale gezondheid juist niet naar oplossingen gaat zoeken. We oefenen namelijk om te zijn met problemen, spanningen, ongemakken. Sterker nog: we gaan ze onderzoeken en ruimte geven, en deze vervolgens met eigenaarschap leren inbrengen (stap 2).
 
Gaandeweg spreken we steeds maar weer over "wat er bij onszelf gebeurt", en dus niet over (wat) een ander (ons aandoet). Dit is moeilijk, want we gaan zo vaak weg bij onszelf. Check-Inn is de plek om dat te oefenen, want iedereen doet dat hier. We oefenen het ook tijdens het luisteren en tijdens het spreken. Dit alles samen is stap 1 van 2.

 

Hosts vertellen

over Stap 1: "Bij mijzelf" (6,5 min)

"Start je Fitness"

+Warming-Up & Fitness (6,5 min)

Voorbeelden
"wel en niet bij mijzelf" (9min)

Stap 2: "Eigenaarschap"

"Hoe zet ik mijzelf in de wereld, op een manier die open en zuiver is?"

Eigenaarschap is de tweede stap voor emotionele en mentale fitness. Samen met stap 1 heb je complete basis al te pakken!

In deze les leer je hoe je jezelf inbrengt met eigenaarschap. Als je dat namelijk doet, dan leg je jouw moeilijke zaken niet bij een ander, maar leg je ze bij jezelf. Je spreekt uit naar jezelf: "Ik ben ermee bezig". Wat we oefenen is om Mijn stuk te pakken (meer diepgang over Mijn stuk in les 3), en dus niet om het bij een ander te leggen. Dat mag wel, maar dan ben je niet aan het fitnessen. Dat gaat namelijk alleen over Mijn  stuk.

Voorbeeld: In plaats van te praten over "die baas die maar niet wil luisteren" onderzoek je jezelf, bijvoorbeeld je "onvermogen om jezelf uit te spreken", je "angst niet begrepen te worden", je "frustratie dat je niet gezien wordt", je "schaamte dat je maar niet verder komt". je doet dat met eigenaarschap, bijvoorbeeld: "Jeetje, hier ben ik nu, dit is er allemaal. En het is vervelend om uit te spreken in de groep merk ik; ik voel het in mijn lichaam. Ik ben stil, weet even niet wat te zeggen. Ik heb de oplossing nog niet, maar ben ermee onderweg."

We werken op de basis van ieders zelfhelend vermogen. Als je de 'spannende en ongemakkelijke zaken' echt ruimte kan geven, en daar eigenaarschap over kan nemen, dan wordt het zelfhelend vermogen aangezet; je mag namelijk steeds meer zijn wie je bent, ook in een groep, en ook met de ongemakkelijke dingen.

Tenslotte:
Eigenaarschap nemen en jezelf inbrengen betekent niet dat je iets moet doen wat eigenlijk te spannend is. We leren hier meer over in les 4. In het kort: je neemt juist eigenaarschap als je niet over je grens gaat. Als iets dus niet passend voelt om te onderzoeken of delen, dan is dat oke. Het is eigenaarschap als je bijvoorbeeld inbrengt dat je je onrustig voelt hier met onbekenden, maar nog te nieuw om daar veel meer over te zeggen of te onderzoeken.
 

 

Voorbeelden en uitleg over Stap 2: "Eigenaarschap" (6,5 min)

Check-Inn en Eigenaarschap in het
Dagelijks leven (2 min)

3-pager cover.png

De basics in 3 slides

1. Je hebt in feite slechts 1 intentie nodig. Meer eigenlijk niet. Het goed doen is niet zo belangrijk

2. Een visueel kaartje hoe een check-inn opgebouwd is in tijd

3. Extra tools zodat je de 2 stappen naast elkaar kan zien in detail

Kladblok Pitch Check-Inn Tim(21).jpg
SCHEMA 30 MIN CHECK-INN.png
Kladblok Pitch Check-Inn Tim(19).jpg
bottom of page