top of page

fase 1
jezelf containen

Elke fase is goed. Het gaat over bewustzijn om fit te worden

Vrijwel iedereen komt aan in fase 1: jezelf containen.

Fase 1 betekent dat je het jezelf veilig maakt in de groep. Ieder doet dat op zijn eigen manier, en elke manier is goed. De een neemt een stilte. De ander begint te ratelen met een verhaal. De fase is voor iedereen belangrijk omdat jij op jouw manier het je veilig maakt. Je zal ook zien dat je terug naar deze fase gaat, als het te spannend wordt. We oefenen alleen bewustzijn hierop krijgen.

fase 2:
jezelf ervaren

Elke fase is goed. Het gaat over bewustzijn om fit te worden

In fase 2 voel je je al wat veiliger in de groep. Je merkt dat je wat aanweziger wordt, en contact met jezelf aan het maken bent. Dit terwijl andere mensen luisteren en kijken.

Doel van inchecken is om je hele zelf welkom te heten. In fase 2 merk je dan dat je opeens contact kan maken met datgene wat spannend is. Dat kan zijn iets over het meedoen, maar ook over iets wat vandaag of deze week speelt. Doel is om ook dit deel van jezelf ruimte te geven. Je wordt meer jezelf in de groep.

fase 3
jezelf inbrengen
tot een ander

Elke fase is goed. Het gaat over bewustzijn om fit te worden

Als je in deze fase zit, dan ben je aan het oefenen om jezelf in een relatie in te brengen. Emotionele en mentale gezondheid gaat vaak over jezelf zijn in relaties. Als je in deze fase zit oefen je met jezelf volwassen/zuiver in te brengen. Vaak gaat het over je ongemak inbrengen. Hoe zou jij dat doen, als ware dat de persoon in kwestie erbij zit of je gesprek zou horen? Zodat je inbreng zuiver en zonder lading is.

De basis: 3 intenties

We hebben 3 intenties voor de sessies. Deze zijn bedoeld voor zowel de veiligheid, als het werken aan je fitheid. Hoe beter het lukt, hoe meer je zal voelen dat je fit wordt. Ze zijn simpel doch zeker niet makkelijk. Zelfs na vele sessies lukt het ook de pro's niet altijd :-)

  1. Je spreekt alleen over wat er in jou gebeurt, niet in de ander of over de ander. Dit is een listige omdat je het zo makkelijk is over anderen te spreken of over de maatschappij. Naarmate je vaker meedoet, gaat dit eenvoudiger. Doe mee en maak het mee.

  2. Alles gaat over jezelf. Ook bijvoorbeeld als het gevoelsmatig door een ander komt. Bij check-inn onderzoek je wat er in jou wordt aangeraakt wat moeilijk is. Lees deze zin nog maar eens. Dit is namelijk voor veel mensen nieuw. Doe mee, zie en leer hoe anderen hiermee oefenen.

  3. Een aantal echte regels: (1) tijd is heilig; als de bel gaat, maak je alleen die zin kort af en stop je. (2) in elke pauze/rustmoment ga je naar binnen, is er stilte; en vraag je jezelf: "hoe is het nu met mij?" (3) we praten nooit na, er hoeft namelijk expliciet niets opgelost te worden; de kracht zit in het delen zonder napraten. Alles wat er in de groep gebeurt blijft zodoende ook alleen in de sessie.

Waarom werkt het?

Wij geloven dat een mens zich grotendeels zelf kan helen ‘als je van jezelf mag zijn wie je bent’. Hier is een plek waar je dat kan oefenen met gelijkgestemden. We maken samen een veilig veld, waar je kan 'zakken' om toegang te krijgen tot wie je nog meer bent, en wat je nog meer voelt. Alles mag er zijn. En we oefenen ook nog samen om dit volwassen/zuiver in te brengen. Noem het “Simply be”, maar wel tijdens contact met anderen. Het is dus niet alleen mediteren en zelfbewustzijn. Je brengt het in je leven.

De 3 fases

Het enige wat we oefenen is bewustzijn op onszelf krijgen. Bewustzijn op wat we doen, denken, voelen; vooral op momenten dat het spannend of ongemakkelijk wordt. We krijgen ruimte om alles te ervaren, ook wat we eerder niet wilden of durfden te voelen. We lossen daarbij expliciet niks op, maar creëren samen een plek waar ieders eigen ervaring welkom is. Om tot bewustzijn te komen hebben we de 17 psychologische vaardigheden verdeeld over 3 fases waar je in kan zitten tijdens je check-inn. Elke fase is goed. Het gaat er alleen om bewust te zijn waar je bent. Als we bewust worden, dan volgt de heling en groei vanzelf. Zonder iets op te lossen...

FAQ

Vraag 1: Luisteren

Het grootste deel van de tijd zijn we aan het luisteren naar de check-inn van de ander. Dat is echter in feite niet zo: we oefenen om naar onszelf te luisteren. Ook als de ander spreekt, luisteren we naar onszelf. En niet naar de ander. Lees die zin nog maar eens... Je zal zien dat luisteren wellicht het belangrijkste onderdeel is, en dat je dat in feite de hele tijd doet. De response die je op elkaar geeft (alleen bij de online en de gevorderden variant), gaat zodoende ook weer alleen over jezelf.

Vraag 2: Waarom in een groep?

De meesten van ons kennen het inchecken in een gesloten omgeving: met je collega's of studiegenoten. Wij gaan een stap verder, want we geloven dat dat de echte grote stap is! Je komt uit je eigen vertrouwde kring , en oefent om daar ook steeds meer jezelf te zijn, met onbekenden. Het versnelt je emotionele en mentale gezondheid, en het voegt iets waardevols nieuws en toegankelijks toe, open voor de hele wereld (eh.. alleen in het Nederlands tot nu toe:-)

Met ongemak zijn

Je bent emotioneel en mentaal fit, 'als je van jezelf mag (en kan) zijn wie je bent’, inclusief jouw ongemakken, en die ook kunt inbrengen in een groep, zuiver en zonder lading.

Meer weten?

 

Klik hier om een PDF aan te vragen

bottom of page